Nálunk minden természetes.
Az utóbbi hónapokban egyre több mama írja és meséli, hogy pici gyermekénél ekcémát vagy bélproblémát tapasztal.
A hivatalos orvoslás minden állapotra tud megoldást ajánlani.
Létezik szteroid, antibiotikum és számtalan más gyógyír.
Néhány hónapja, a 7 nyomós ok, a tehéntej ellen fordításom teltöltése után kaptam a fejemre egyik olvasónktól. "Még hogy magyar ember ne igyon tejet?"
Az alábbi fordítás a brit Telegraph újságban megjelent cikk rövídített változata.
Tényszerűen nyomós érvek szólnak amellett, hogy a gyermekeknek adott tehéntej több veszélyt okoz, mint amennyi előnye van. A tehéntejben levő tápanyagok kiegyenlített táplálkozással másként is bejuttathatók a szervezetbe.
Nagyon gyakran idézik, hogy a növekvő gyermek számára fontos kálciumforrás a tej, mindazonáltal csak harmadát vagyunk képesek feldolgozni a benne levő magas nátrium, foszfor és proteintartalma miatt.
Ha a gyermeket rá tudjuk venni, a zöldségekben sokkal több hatásos összetevő van.
Míg a tejet könnyebb eladni, mint a kelbimbót, egyre növekszik az aggodalom a tehéntej negatív mellékhatásai miatt, különösen ha korai életkorban fogyasztják.
Nagyon sok, rendszeresen tejet ívó gyermek - a gyermekkorúak kb. 7,5%-a -
szenved allergiás tünetektől, melyeket gyakran nem is diagnosztizálnak.
A hormonokon és más összetevőkön kívül, melyek a homogenizált tejet zsírosítják több, mint 30 protein tipus is létezik. Ezekre szervezetünk reagálhat, és ekcémát, székrekedést, megfázást és gyakori fülfájást okozhatnak.
Növekvő számú szülői tanácsadó javasolja a tehéntej nélküli étkezést, hogy elkerülhetővé váljanak az ilyen
tünetek. Sokan nem értik miért szenvednek szükségtelenül bélgörcsöktől és bélgázosodástól.
Olyan vélekedések is napvilágra kerültek, hogy a tehéntej kapcsolatban állhat a cukorbetegséggel. Finnországban, ahol az 1-es tipusú cukorbetegség előfordulási aránya a világon legmagasabb (azaz inzulinfüggő) az egy főre jutó tejfogyasztás is a legmagasabb. Kínában és Dél-Kelet Ázsiában, ahol nagyon alacsony a tejfogyasztás, a laktóz tolerancia igen magas aránya miatt, a cukorbetegség ilyen formája közel ismeretlen.
Outi Vaarala professzor a Helsinki Egyetem tudósa 20 éve tanulmányozza ezt a kapcsolatot. Úgy gondolja, hogy a szervezet antitesteket hoz létre a bovin inzulin ellen, és ez leállítja az emberi inzulin termelődését. Erre a csecsemők különösen hajlamosak, mert bélfaluk nem eléggé fejlett ahhoz, hogy megakadályozza a tehénhormonok bejutását a vérkeringésbe.
A tanulmány alátámasztja ezt az elképzelést, a részletesebb eredmények 2013-ban fognak megjelenni.
Természetesen ez csak egyike a különböző ellképzeléseknek, melyek a meglevő kapcsolatot próbálják magyarázni. Talán érthető, miért növekszik a cukorbetegség kockázata azoknál a csecsemőknél, akiket túl korán választanak el az anyatejtől.
Sokkal bonyolultabb megérteni, a későbbi életkorban kifejlődő gyakoribb állapotot a fiatal, tejet ívó gyermekeknél.
Ha Vaarala professzornak igaza van, akkor valaminek le kellett gyengítenie a bélfalat.
A tehéntejet a felnőttkori, 2-es tipusú cukorbetegséggel, a folyadékban levő energia mennyisége miatt szívbetegségekkel is kapcsolatba hozzák.
Az adott tej "arra lett tervezve", hogy 47 nap alatt megduplázza a borjú születési súlyát. Összehasonlítva a 180 nappal, mely az embernél szükséges.
Nem meglepő, hogy a tehéntej az embernél kívánatosnál sokkal több proteint tartalmaz.
Még az alacsony zsírtartalmú tejben is relatívan magas a koleszterinszint és a telített zsír. Joseph Keon táplálkozási szakértő a közeljövőben megjelenő - Whitewash, azaz fehérre mosva - című könyvében megjegyzi, hogy a félzsíros tej a teljes súly 2%-át jelenti, azonban a teljes kalória 34%-a.
Annak bizonyítéka, hogy a tehéntej veszélyes az egészségre, még nem bizonyos.
Csak a tejipar állítja, hogy csonterősítő és rákellenes tulajdonságokkal rendelkezik.
De azelőtt, hogy étlapot adunk arra, hogy az ovódás gyermekek évi 50 liter fehér anyagot igyanak, kérjük vegye tekintetbe: A természetben nincs olyan faj, mely rendszeresen más faj tejét fogyasztja.
Szembenézve az aggodalmakkal kérdezhetjük, mit kell tennünk?
Forrás:
http://www.telegraph.co.uk/science/7949773/Free-school-milk-the-white-stuff-might-not-be-the-right-stuff.html
Írjon, ha a témáról van véleménye!
| Hétfő | szünnap |
| Kedd | 16-19 |
| Szerda | 9-10 és 16-19 |
| Csütörtök | 9-10 és 16-19 |
| Péntek | 9-10 és 16-19 |