A JomTom webáruház a felhasználói élmény növelése érdekében cookie-kat használ. Webáruházunk használatával elfogadod a cookie-k használatát. Elfogadom
Menü

Acerola, a vitamindús barbadosi immunerősítő

Acerola, a vitamindús barbadosi immunerősítő

Az acerola egy Közép-Amerikában őshonos cserje, amelynek cseresznyeszerű bogyós termése fogyasztható és világszerte egyre népszerűbb. Nem csoda, hiszen nem csak rendkívül egészséges, de az íze is kellemes, ami lássuk be, nem minden jótékony hatású növényre jellemző.

Az acerola fontos szerepet játszik a népi gyógyászatban. A megfigyelések szerint több pozitív egészségügyi hatása is van, amelyek egy része tudományosan is bizonyított, másik részükre még nem áll rendelkezésre elegendő kutatási eredmény, de az eddig végzett vizsgálatok eredményei meglehetősen biztatóak.

 

Honnan származik az acerola

Ezt az értékes gyümölcsöt barbadosi cseresznyének is nevezik, mivel származási helye a két amerikai kontinens közé eső szigetcsoport, a Karib-térség és Mexikó.

 

Az acerola egészségügyi és élettani hatásai

Különböző, magas C-vitamin tartalmú gyümölcsökkel készített összehasonlító vizsgálat eredményeként kiderült, hogy az acerola a legtöbbjüknek (mint a narancsnak, a szamócának vagy a csipkebogyónak) felülmúlja C-vitamin tartalmát1. Különösen igaz ez akkor, ha bio körülmények között termesztették1.

A-vitamin tartalma szintén kiemelkedő. Az A-vitamin táplálkozásba való beépítésére érdemes odafigyelni, mert ha elegendőt viszünk be belőle a szervezetünkbe2, az segíti az immunrendszer ideális működését3. Részt vesz a fehérvérsejtek termelésében, amelyek segítenek megszabadítani véráramlatunkat a baktériumoktól és más kórokozóktól. Az A-vitamin hiánya növelheti a fertőzések kockázatát, betegség esetén pedig lassíthatja a gyógyulás folyamatát.2,3

További vitaminok és ásványi anyagok, amelyek megtalálhatók az acerolában:

  • kalcium,

  • vas (amelyről tudjuk, hogy C-vitaminnal együtt szívódik fel kielégítően)4,

  • foszfor,

  • B1, B2 és B3 vitaminok.

Ezen kívül antioxidánsokban5 is gazdag.

Az alábbi tünetek, betegségek kezelésében alkalmazható hatékonyan:

  • köhögés, megfázásos, influenzaszerű megbetegedések2,3,: Egy indonéziai kutatás eredménye igazolja, hogy a légzőszervi megbetegedések és a hasmenés kockázata szorosabban kapcsolódott a szervezet A-vitamin szintjéhez, mint ahhoz, hogy általánosan hogyan táplálkozik a beteg.2,3

  • májbetegségek:6 A C-vitaminhiány növeli a zsírmáj betegség kialakulásának kockázatát, így az acerola kiemelkedően magas C-vitamin tartalmával segítheti a betegség megelőzését, kezelését.6

  • elhízás ellen7, amelyet egy 2015-ös kutatás eredménye igazol. Arra a következtetésre jutottak, hogy a cukorban és a zsírban gazdag bevitel elsősorban az oxidatív stressz fokozódásához kapcsolódik, ám az antioxidáns tulajdonságokkal rendelkező növényi alapú étrend-kiegészítők alkalmazása (amelyek közül a kutatás eredménye7 kiemeli az acerola gyümölcsöt) krónikus betegségek, például az elhízás megelőzésére vagy kezelésére sikerrel használható.

 

Milyen formában fogyasszuk?

Az acerola cseresznye gyümölcse meglehetősen gyorsan, a betakarítás utáni 5 napon belül megromlik. Ennyi idő alatt képtelenség lenne a világ távolabbi pontjaira is eljuttatni, ezért annak érdekében, hogy ne vesszen el a benne levő sok hasznos tápanyag, feldolgozva (kiszárítva és porrá őrölve) különböző készítmények formájában jut el a Karib-térségtől akár hozzánk is.
Mifelénk táplálék-kiegészítőként tudunk beszerezni belőle. A legjobb lenne persze frissen a gyümölcsöt fogyasztani a cserjéről, de amíg Európában élünk, ezt sajnos nem tehetjük meg.

Hogyan fogyasztható?

Porrá őrölt változata belekeverhető:

  • kásákba

  • gyümölcslevekbe és más italokba

  • kenyér tésztájába


 

Szakirodalmi források listája

1. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814610014019

2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6496388

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11375434

4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2507689

5. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814610001172

6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4276979/

7. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0963996915302167

Keresés