A JomTom webáruház a felhasználói élmény növelése érdekében cookie-kat használ. Webáruházunk használatával elfogadod a cookie-k használatát. Elfogadom
Menü

AZ ALVÁS ALAPVETŐ SZÜKSÉGLET - TE HOGY ÁLLSZ VELE?

Hitted volna, hogy az életed csaknem egyharmadát alvással töltöd? Soknak tűnhet ennyi “elvesztegetett” idő, de mivel nélkülözhetetlen fiziológiai szükséglet, nem lehet lemondani róla. Mivel az egyik legerősebb biológiai hajtóerő, élettani hatása sokrétű, a szervezet működésének karmestere. 

Az alvás a szervezeted pihenését szolgáló, periodikusan jelentkező, élettani állapot. Irányítója a tobozmirigyben termelődő melatonin hormon.
Az alvás elengedhetetlen ahhoz, hogy a szervezeted képes legyen a fizikai és a pszichés regenerációra - és komplex hatással van olyan speciális folyamatokra, amelyek a neuroendokrin- , a hormonális-, és az immunrendszer egészségéhez járulnak hozzá.

 

Mi történik alvás közben?
 

- erősödik az immunrendszered, 

- ellazulnak az izmaid 

- regenerálódik a bőröd

- az agy feldolgozza az előző nap ingereit, frissül a memóriád

- egyensúlyba kerül a hormonális rendszer

- fokozódik az antioxidánsok hatása

- javulnak az anyagcsere-folyamatok 

 

A napi alvásigény életkoronként más és más, de egyébként is egyéni eltéréseket mutathat:

- fiatal felnőtt korban: 8-10 óra/nap

- felnőtt korban: 8 óra/nap

- idős embereknél: 6-8 óra/nap
 

Az alváshiány és/vagy a rossz minőségű alvás következményekkel járhat.

 

 

A leggyakoribb alvászavarok:


- insomnia - álmatlanság 

- narkolepszia - túlzott nappali fáradtság, figyelmetlenség, izomgyengeség nehezíti meg a mindennapokat

- alvási apnoe (légzéskimaradás) és horkolás

- nyugtalan láb szindróma - nyugalmi helyzetben, a végtagokban, leggyakrabban a lábakban kellemetlen, furcsa bizsergető érzés jelentkezik, ami a végtag megmozgatására megszűnik.

- paraszomniák - lidérces álmok, alvási rémület, alvajárás

 

Ha hetek óta észlelt alvási nehezítettség jelentkezik, ami napközben tartós fáradtságot, teljesítmény-csökkenést, hangulatzavart és szorongást okoz, mindenképpen tenned kell ellene valamit. 

Az életmódbeli változtatások mellett olyan természetes hatóanyagokat is bevethetsz, amelyek segíthetnek az alvászavarok leküzdésében. Ilyen a GABA por (gamma-amino-vajsav), ami a központi idegrendszer legfontosabb neurotranszmittere (ingerületátvivő anyaga), pozitív hatással lehet az alvásciklusra, és az alvás minőségére.

 

Keresés