A JomTom webáruház a felhasználói élmény növelése érdekében cookie-kat használ. Webáruházunk használatával elfogadod a cookie-k használatát. Elfogadom
Menü

Chia mag - az Azték kincs

Almási Beatrix
2016. 10. 18. 18:26:37

Mostanság az internetet böngészve sűrűn találkozni Chia magról szóló, népszerűsítő, írással. A lelkesedés szembetűnő, így hát mi is utánajártunk, mit tud ez a kis mag valójában, mely tulajdonságaival érdemelte ki a kitüntető „superfood” címet.

 

Eredeti BIO Chia mag

Története, dióhéjban

A chia a ’90-es években indult ismét világ körüli hódító útjára, elsősorban az egészséges életmód követői körében. Bár igazán hiteles információk nem állnak rendelkezésünkre róla, annyit azért tudni lehet, hogy a Menta rokonságába tartozó növény az aztékok és a maják fő eledele volt a kukorica és a babfélék mellett.

Értékességét bizonyítja, hogy afféle valutaként is használták, sőt, vallási szertartásaikon áldoztak is vele Isteneiknek. Épp ezért, amikor a XVI. században megjelenő Spanyol konkvisztádorok szerették volna leigázni őket, vallásuk, kultúrájuk elnyomása mellett, a chia kiirtásáról is igyekeztek gondoskodni.

Így tűnt majdnem teljesen el közel 500 évre ez a csodanövény, mely szerencsére azért a mexikói gasztronómia egy-egy fogásában menedékre lelt. Ennek köszönhetően ismerhetjük ma áldásos hatásait.


 

 A chia „olajos”-t jelent de ismert „erő”-ként is, evvel is utaltak értékes tulajdonságaira, latin neve pedig - Salvia hispanica L., vagyis spanyol zsálya - Carl Linné botanikustól származik. Közép- és Dél-Mexikóban, valamint Guatemalában őshonos színes virágú faj, a menta nemzetségébe, és az  árvacsalánfélék családjába tartozik. Úgy tűnik, elsősorban magja miatt termesztik, de levelei is felhasználhatók.

 

Lássuk, miért ”superfood”:

A chia mag kiemelkedő értékeivel méltán kiérdemelte a szuperélelmiszer címet, hiszen például 10-szer több omega-3 zsírsavat tartalmaz, mint a lazac, 15-ször több magnézium van benne, mint a brokkoliban, és 4-szer több vas, mint a spenótban, így tápláló, koncentrált, magas beltartalmi értékekkel rendelkezik, fogyasztása szervezetünk számára igen kedvező.

A chia mag értékes összetevőiről kicsit bővebben:

Az azték zsálya magja kiemelkedő forrása az esszenciális zsírsavaknak, melyeket szervezetünk nem képes előállítani. Ezáltal gyulladás csökkentő hatással is rendelkezik. Vegetáriánus, vegán étrendben helyettesíthetjük vele a halolajat, ezen a ponton azonban meg kell említenünk, hogy az állati eredetű omega 3-6 zsírsavak optimálisabban szívódnak fel az emberi szervezetben.

A chia oldható és oldhatatlan rosttartalma is nagyon magas. Az élelmi rostok kiemelkedően fontos szerepet játszanak az emésztésben, de általában elmondható, hogy kevés rostot fogyasztunk. Mivel ez a kicsiny mag rostok gazdag forrása, fogyasztása akár csak ezen tulajdonsága miatt is rendkívül hasznos, hiszen a rostok a vastagbélben található baktériumflóra fő tápanyagai, immunrendszerünk építőkövei. A chia mag 28%-kal több rostot tartalmaz, mint például a lenmag, ezért nagymértékben javítja az emésztést. Lassan dolgozza fel szervezetünk, így alacsonyan tartja az inzulinszintet, valamint a vércukorszintet is lassan emeli, mivel glikémiás indexe rendkívül alacsony. Klinikai vizsgálatok kimutatták, hogy a chia mag hatékony kiegészítője lehet a fogyókúrának is, hiszen teltségérzetet okoz, evvel csökkenti az étel utáni vágyat. Evvel kapcsolatosan azonban saját tapasztalatunk mást mutat, bővebben lejjebb.

Ásványi anyag tartalma is igen említésre méltó, mivel nagy mennyiségben tartalmaz magnéziumot, kalciumot, foszfort, mangánt, vasat, bórt káliumot, cinket, molibdént, B12-vitamint, niacint, sőt, még folsavat is.

Magas antioxidáns tartalma pedig megköti a sejteket károsító instabil molekulákat, azaz a szabadgyököket, ezáltal lassíthatja az öregedést és csökkentheti a krónikus betegségek kockázatát

Fehérjék és aminosavak kiváló forrása is ez a szuperélelmiszer, ezért például, ha álmatlansággal küzdünk, ebben is segítségünkre lehet, mivel egy triptofán nevezetű aminosavat is tartalmaz, mely a mély alvásért felelős

 

A Chia fogyasztása Eredeti Chia mag puding

A chia felhasználási lehetőségeinek száma a végtelenhez közelít, semleges íze miatt bármilyen étellel, legyen az sós, vagy édes, harmóniába hozható, könnyedén étrendünkbe illeszthető. Legegyszerűbb és leggyorsabb fogyasztási módja, ha salátára szórjuk, vagy egy pohár vízzel elvegyítve megisszuk, de főzhetünk belőle teát, csíráztathatjuk, készíthetünk belőle pudingot, illetve számtalan ételben „ tapasztó” hatással bír, mivel vízzel elkeverve zselés állagot kap, így palacsintába, süteményekbe, desszertekbe, leves sűrítésére, illetve kenyerekbe tojás helyett is használhatjuk. Őrölve a liszt egy részét is kiválthatjuk vele. Felhasználási módja olyan sok féle, hogy csak fantáziánk szabhat határt.Hogyan fogyasszuk:

Lisztérzékenyek, paleolit étrendet követők is bátran fogyaszthatják, mivel gluténmentes.

Egyik legnagyszerűbb tulajdonsága, hogy a chia mag sütés, főzés hatására, magas hőmérsékleten sem veszti el antioxidáns tartalmát!

 

A chia maggal kapcsolatosan is - mint ahogyan minden, étrendünkbe újonnan bevezetett élelmiszerre igaz - fontos a mértékletesség. Érdemes apránként emelni a napi adagot, és figyelemmel kísérni, milyen hatást vált ki. Egyes vélemények szerint a mag hirtelen, nagy mennyiségű fogyasztása esetleges mellékhatásokkal járhat, befolyásolhatja pl. a véralvadásgátló, vérnyomáscsökkentő gyógyszerek hatásfokát.

Mindent összevetve a chia mag fogyasztásával mindenképpen hozzájárulhatunk testi és lelki egészségünk javításához, jó közérzetünk megteremtéséhez.


 

Saját tapasztalatunk

Valóban egyszerű étrendünkbe illeszteni, könnyen és gyorsan használható, feltéve, ha nem felejtjük el. Íze tényleg semleges, ezért az ízekre kevésbé toleránsak is bátran próbálkozhatnak. Az emésztést valóban meglepő gyorsasággal átalakítja, de magam például kifejezetten éhes leszek tőle, ezért fogyókúrához kevésbé javasoljuk.

Keresés