A JomTom webáruház a felhasználói élmény növelése érdekében cookie-kat használ. Webáruházunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát. Elfogadom
Menü

Könnyű jóga mindenkinek

Kálmán Judit
2017. 04. 24. 00:00:00
Könnyű jóga mindenkinek

Pár éve kis hazánkban is egyre többen választják kíméletes mozgásformának a jógát. Belső szerveink, mirigyeink egészségének fenntartására, ízületi merevségek oldására, gerincünk karbantartására kifejezetten alkalmas, és ami manapság nagyon lényeges, a lelki megnyugvás, kiegyensúlyozottság, és belső harmónia elérésében is segít ez az ősi hagyomány.

A jóga durva becsléssel egy közel 3000 éves tradíció, aminek eredeti gyakorlói szigorú aszketikus életet élő, és többnyire magányos erdei remeték voltak. Az ő jógagyakorlásuk célja nem annyira a test egészségének fejlesztése volt, mint inkább az elme és testi érzékek megregulázása a végső, metafizikai értelemben vett, spirituális megszabadulás érdekében.

Manapság mindez kevésbé kötött formában, inkább egyfajta testi-lelki egészségmegőrzésként terjed a nyugati világban, hangsúlyozottan számolva a civilizációs életforma okozta ártalmakkal, illetve azok fokozatos és hatékony felszámolásával. A tudatos lélegzés, az ászanák végzése, és a relaxáció folyamatos, napi gyakorlással erőssé, nyugodttá és hajlékonnyá teheti a testet és a tudatot egyaránt.

 

NYUGTATÓ-HARMONIZÁLÓ GYAKORLAT:
Váltott orrlyukas légzés vagy nádi sódana

A váltott orrlyukas légzés egy idegrendszeri tisztítógyakorlat, mely a jobb és bal agyfélteke harmonizálására, a két egymást kiegészítő minőségünk, a napos és holdas oldalunk kiegyensúlyozására szolgál. Tisztítja emellett a légzőrendszert, az orrjáratokat, és rendkívül hatékonyan csökkenti a zavaros, indulatos, vagy éppen mélabús állapotokat és hangulati ingadozásokat. Enyhítheti a fejfájást, növeli a vér oxigénszintjét és fejleszti a tüdőkapacitást, valamint a mellkas erejét is.

Kivitelezése kezdőknek:

  • Helyezkedjünk el kényelmes törökülésben (ha kell, használjunk ülőpárnát is).

  • Figyeljük meg a légzés áramát, folyamatos, nyugodt kapcsolatban maradva a légzésünkkel.

  • Emeljük a jobb kart, és formázzunk kezünkkel pránajáma mudrát: kezünk mutató-, és középső ujját támasszuk a homlokra, a többi három ujj lazán begörbül.

  • Lélegezzünk ki, majd a gyűrűsujj begyének belsejével nyomjuk az orrsövény felé a bal orrcimpát, s lélegezzünk be és ki 10-szer kényelmesen a jobb orrjáraton, lehetőleg mély, kielégítően teljes hasi légzéssel.

  • Engedjük el a bal orrcimpát, és a hüvelykujjunk begyével zárjuk el a jobb orrjáratot. A bal járaton ismételjük meg a 10 mély be-, és kilégzést.

  • Engedjük le a kart, tenyerünket lazán pihentessük meg a térdünkön, és rövid ideig (illetve amíg a nyugodt figyelmet képesek vagyunk fenntartani – függesszük figyelmünket a légzés folyamatára).

A relaxációhoz, elcsendesedéshez és általában a feszültségek elűzéséhez szívből ajánljuk a Gotu Kolát, mely évezredek óta bevált szere a jógiknak, és bölcseknek. Használata a felsorolt egészségügyi előnyökön túl kiterjedt a meditáció állapotának elősegítésére, az elme megnyugtatására, és egy türelmes, békés tudatállapot kialakítására is.

 

EGYSZERŰ ÉS HATÉKONY GERINCLAZÍTÁS:
Cicapóz, vagy Marjari ászana

  • Semleges, vízszintes tartásban, négykézláb helyezkedünk el a talajon. A csukló a vállak alatt vállszélességben, térd a csípő alatt csípőszélességben Könnyű jóga mindenkinek - Cicapóz 2. támaszkodik. Könnyű jóga mindenkinek - Cicapóz 1.

  • Belégzésre medencétől indítva a mozdulatot, haladva végig csigolyáinkon, enyhén homorítunk, nyúlunk előre, és felfelé a fejtetővel.

  • Kilégzésre domborítunk, ugyancsak csigolyáról-csigolyára haladva, köldököt behúzva, a hátunk közepét feltoljuk, medencénket magunk alá húzzuk, az állat a szegycsont irányába szegjük.

Mire ügyeljünk?

  • A tenyerek stabilan tapadjanak a talajra, az ujjak ne emelkedjenek el a szőnyegtől.

  • Domborításnál a térdből és a tenyérből egyaránt toljuk el magunkat a talajtól.

 

A GYAKORLAT EGÉSZSÉGÜGYI HATÁSAI

  • Rugalmasságot biztosít a gerincben
  • Erősíti a csuklót és a vállakat

  • Javítja a vérkeringést és az emésztést

  • Tonizálja a hasfalat

  • Ellazítja az elmét

 

KONTRAINDIKÁCIÓ

A nyaki gerincszakasz sérülése esetén tapasztalt jógatanár instrukciói alapján kezdjen a gyakorlatba.

Keresés