A JomTom webáruház a felhasználói élmény növelése érdekében cookie-kat használ. Webáruházunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát. Elfogadom
Termékek Menü

D-vitamin per az FDA ellen

D-vitamin per az FDA ellen

A napvédő krémek D-vitamin hiányt okoznak. Az elvesztett bírósági per eredményeként az amerikai FDA kénytelen volt hozzájárulni, hogy a napfény jótékony hatása publikálásra kerülhessen.

A Szövetség az Egészséges Életért nevű amerikai szervezet pert indított a világon legnagyobb befolyással bíró amerikai szövetségi gyógyszer hivatal ellen. Utóbbi, tudományos bizonyíték hiányában évtizedek óta azt harsogta, hogy a napsütés veszélyes az emberekre.

Táplálkozáskiegészítők fogyasztásakor a D3 vitamin 87%-kal hatásosabban emeli a vér D-vitamin tartalmát, mint a D2 vitamin, állapította meg egy új tanulmány. A D3- vitaminból 2-300-szor több tárolódik el a szervezetben, mint a D2-ből.

A napkrémekkel erősen védett bőr D-vitamin hiányhoz vezethet. Erre példa a 12 éves brit lány, Tyler Attrill, akinél akkor vált ismertté a tény, amikor a sebészeti műtétet követően nem állt helyre állapota.

A BBC riportja szerint:
Tyler Attill 50 faktoros napvédő krémet használt, ez a szakértő szerint megakadályozhatta a létfontosságú vitaminok beépülését, melytől csontbetegség (angolkór) alakult ki. Az állapot, mely valószínűleg sok más embernél is tapasztalható, már sok évvel a diagnózis előtt fájdalmat okozott.

D-vitamin a betegségek megelőzésében

Az utóbbi években a D-vitamin a vitaminok csillagai közé került. Jelenleg több, mint 800 tanulmány mutatja a D-vitamin hatásosságát a tumorok ellen.
A D-vitamin optimalizálása gyakorlatilag 50%-kal csökkenti a daganat kockázatát!  Középkorú és annál idősebb embereknél a magasabb szintű D-vitamin bevitel 43%-kal csökkenheti a szívbetegség és cukorbetegség kialakulásának esélyét.

Tudósok közel 3.000 gént azonosítottak, melyek a D-vitamin szabályoz. A D-vitamin egy "pre-hormon" mely koleszterinből jön létre, hatással van az egész szervezetre, így a receptorokra, amelyek az emberi sejtekben levő vitaminokra válaszolnak.

A modern tanulmányok most tapasztalták meg, hogy a D-vitamin a kálcium felszívódását és a csont formálódását segíti, többszörös javitó és fenntartó funkciókkal is bír, különböző gének ezreit érinti, szabályozza az immunrendszert és számtalan más működésre is hatással van. Példaként egy fontos gén, melyet a D-vitamin szabályoz, biztosítja a fertőzések és krónikus gyulladások elleni védekezést. Több, mint 200 antimikrobiális peptidet termel, közülük a legfontosabb a cathelicidin, a természetben előforduló széles spektrumú antibiotikum. Ez az egyik magyarázata, miért olyan hatásos a megfázás és influenza ellen.

Melyik a D-vitamin legjobb formája?

Ideálisan a legjobb forrás a napfény, melyből UV-B sugarak érik bőrét. A napsugárzásból jövő D-vitamin egy pro-hormon, amely nagyon gyorsan átalakul 25-hydroxyvitamin D-vé, vagyis D-3 vitamin képződik.  Elterjedt mítosz, hogy az arc és kezek időszaki napfény kitettsége elégséges D-vitamint biztosít. Legtöbbünk számára abszolút elégtelen az egészséges értékhez.

A D-vitamin szintjének optimalizálásához bőrének nagy részét érnie kell a napsütésnek, és a néhány percnél sokkal több ideig. A népszerű elképzelés ellenére, a legjobb időszak a D-vitamin "eléréséhez" olyan közel van a déli időponthoz, amennyire lehetséges.

Ha napfényre akar menni, hogy maximalizálva a D-vitamin termelődését, és minimálisra csökkenteni a rosszindulatú melanoma veszélyét, a legjobb időszak a nap közepe (délelőtt 10 és délután 2 óra között időpont) a legbiztonságosabb. Ebben az időszakban van a legrövidebb időre szüksége, hogy D-vitamin termelődjön, mert az UVB sugárzás a legintenzívebb. Naplemente előtt az UVB sugárzás sokkal inkább kiszűrődik, mint a veszélyes UVA.

Figyelemmel kell lennie az idő hosszára. Csak annyi napfényre van szüksége, hogy bőre a legenyhébb rózsaszínt érje el. Ehhez néhány perc szükséges, ha nagyon fehér a bőre. Azt követően szervezete már nem képez több D-vitamint, a további napfény kitettség veszélyt és károsodást okozhat.

A legtöbb embernél a D-vitamin termelődéshez 10-20 perc alatt megjelenik a bőrpír. Egyeseknél kevesebb, másoknál több idő szükséges. Minél sötétebb a bőre, annál hosszabb idő a D-vitamin termelődés optimalizálása. Ha nem lehetséges a napfényen tartózkodás, szájon át vagy bőrön keresztül felszívódó folyékony D3-vitamin (cholecalciferol) ajánlott. Biztonságos szolárium használata is megfelelő. Vigyázzon, nehogy megégjen a bőre.

A napkrémek D-vitamin hiányhoz vezetnek

A Nap két elsődleges hullámhosszon sugároz, UVA és UVB. Az UVB hasznosabb, mert ez alakul át D-vitaminná.
Az UVA, a jelenlegi ismeretek alapján - úgy gondolják - a tumorok veszélyének elsődleges okozója.

Az UVB sokkal könnyebben szűrődik az atmoszférában, így csak felhős napokon éri kevesebb a szükségesnél. Az UVA-t nem képes olyan hatékonysággal szűrni a légkör, azért felhős napokon is növekszik a daganatok kockázata kora reggel és késő délután is.

Gondolja meg újra, ha úgy gondolja, hogy a napkrémekkel védi bőrét az UVA sugárzástól. Nagyon sok, piacon levő napvédőkrém nem szűri az UVA sugarakat. Ha azt nem látja külön a címkén, nyugodtan feltételezheti. A legtöbb napvédő a hasznos UVB sugarak kiszűrésére képes, és ezzel a D-vitamin elérhetőségét korlátozza, míg a veszélyes UVA sugarakat átengedi.

Mennyi D-vitaminra van szükség?

A téli hónapokban érdemes D-3 kiegészítőket fogyasztani. Akkor is javasolt, ha nincs ideje évközben elég időt tölteni napfényben vagy biztonságos szoláriumban. Egészségükre adó emberekkel végzett tanulmányok alapján nagyon sok szakértő egyetért abban, hogy a legtöbb felnőttnek, beleértve a terhes nőket, napi 5.000 IU érték szükséges - vagy 70 IU testsúly kg-onként. Ez jelentősen magasabb, mint a hatóságok által ajánlott értékek.

A legtöbb felnőttnek 6.000 és 8.000 IU között érték szükséges, D3 (NEM D2) vitamin formában. A szabadban jelentősen nagyobb bőre kitettsége, és 20.000 IU értéket is elérhet. Ezért a 6.000-8.000 érték nem magas, és biztonságos hónapokon keresztül bárkinek anélkül, hogy laborban kellene vizsgálni a szintjét.

Szájon át szedett D-vitamin esetén a 4. hét után laborvizsgálat szükséges annak megállapításához, hogy optimális legyen a szint.
D-vitamin napfénytől való túladagolását a szervezet biztonságos megakadályozza. Szájon át szedve LEHETSÉGES a túladagolás!
Az optimális laborérték 50-70 ng/ml, magasabb szint csak komolyabb betegségek megakadályozása ellen lehet szükséges

Tartalomhoz tartozó címkék: hír