A JomTom webáruház a felhasználói élmény növelése érdekében cookie-kat használ. Webáruházunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát. Elfogadom
Termékek Menü
0

Hogyan védjük a bőrünket nyáron, okosan

Kálmán Judit
2017-05-21 21:21:27

Életünk középpontja és fenntartója a Nap. Tápláló fényének köszönhetjük ételeinket, a minket körülvevő melegséget és világosságot. Éltető erejét nemcsak hangulatunk változásaiból érezzük meg közvetlenül, de immunrendszerünk alapjait is a fény befolyásoló hatása igazgatja. Napfény hatására termelődik bőrünkben a béta karotin nevű anyagból A-vitamin, a nyálkahártyák, a szem, a bőr egészségét biztosító tápanyag. A Nap sugaraira van szükségünk ahhoz, hogy megfelelő immunitás alakuljon ki a szervezetünkben, méghozzá a D-vitamin előállításával, amely az utóbbi években a kiegyensúlyozott védelem egyik alappilléreként került újra köztudatba. Ám a túlzásba vitt napsugárzás roncsolhatja is a sejteket, szabad gyököket képezve a szervezetben, melyek következményeként gyengülhet az immunrendszer, valamint növekszik a belső gyulladások és sejtburjánzások kockázata is.

 

UVA / UVB / UVC – mi a különbség?

A Nap ultraviola sugárzása három eltérő hullámhosszú „csomagban” érkezik hozzánk. Az UVA sugárzás a napfényspektrum 90%-át teszi ki. Nagy hullámhosszú, alacsony frekvenciájú sugarai mélyen behatolnak a dermiszbe a bőrfelszín alá, és radikális bőröregedést okozhatnak. Ez a sugártípus felelős a sejtszintű elváltozásokért, a ráncokért, és az oxidáció folyamataiért. Az UVA frekvenciája roncsolja a bőrkollagént és az elasztikus, a bőr ruganyosságáért felelős rostokat. A bőrön mély ráncokat illetve benne szabad gyököket képez, ezzel pedig idő előtt elöregíti és megvastagítja a bőrt. Ez a sugártípus egész nap aktívan ér minket reggel, délben, és este, sőt, még felhős időben is. Nem szűri meg autónk oldalának ablaka sem, mivel általában UV-szűrőt csak a szélvédőre kapunk.
Így nehezebb beazonosítani a jelenlétét, ugyanakkor legalább olyan káros, ha nem károsabb, mint a barnulást, vagy radikális esetben leégést közvetlenül okozó, rövidebb hullámhosszú UVB sugarak.

Ez utóbbiak a napfényspektrum 4-5%-át teszik ki, és jellemzően a nap közepe tájt jelennek meg, felforrósítva mindent, ami az útjukba kerül. A szervezet D3-vitamin szintéziséhez elengedhetetlen napi 15 perc UVB sugárzás, kis bőrfelületű kitettséggel (kézfej, orcák). Bőrroncsoló hatásai a legfelső bőrrétegben, az epidermiszben érvényesülnek, melyben rövid távon irritációt, hosszabb távon a sejtalkotók oxidációját okozza.
Az UVC sugárzás a legveszélyesebb fénytartomány, melyet az ózonréteg hivatott elzárni a bolygó felszíne elől.

Hogyan védjük a bőrünket nyáron, okosan

 

A védelem

Ám akármelyik sugárzást is vesszük szemügyre, ma már kétségtelen tény, hogy az ózonréteg meggyengülése, és a változó természeti viszonyok égetően szükségessé teszik a megfelelő védelmet, hogy nagy biztonsággal ne vigyük a bőrünket a vásárra. Ha a bolti napkrémektől bármilyen allergiás reakciót tapasztalunk, vagy tartunk a rákkeltő adalékanyagoktól, akkor érdemes megismerkedni a belső prevencióval is.


Védelem az étkezőasztalon

Az elfogyasztott gyümölcsök, zöldségek és esszenciális zsírsavak mind segítik bőrünket, hogy biztonságban találkozzunk a napsugarakkal. A sárgarépa, spenót, a kelkáposzta, a sütőtök, a kajszibarack, a sárgadinnye, a paradicsom béta-karotin tartalmával feltölti bőrünket potenciális A-vitaminnal (a béta-karotin egy értékes előanyag).
Fontosak még a nyers olajak, és magvak, melyek nagy mennyiségben tartalmazzák az antioxidáns és gyulladásgátló E-vitamint. Érdemes beiktatni napi táplálékaink közé a ma ismét közkedvelt kölest és zabot is, melyek a bőr szerkezetét erősítő szilíciummal segíti megtartani a "kültakarót" épen, és egészségesen.

Fontosak lehetnek továbbá az oxidatív stressz elleni harcban, a napsugárzásra való felkészülésben:

  • A többszörösen telítetlen zsírsavak. Forrásai a magvak, és a belőlük sajtolt olajak, pl. napraforgóolaj, szőlőmagolaj, és az avokádó olaj.

  • A cink, mely természetesen módon előfordul: lencse, sörélesztő, zabpehely, tojássárgája, sajt, gombák, magvak, magolajak formájában.

  • A szelén természetes forrásai a gomba, spárga, spenót, a magvak, és diófélék.

  • És a „napfényvitamin”, a D-vitamin mely fellelhető: tej, vaj, tojássárgája, gomba

Adott esetben a fenti tápanyagok táplálék-kiegészítőként történő bevitele is segítheti a napfény és a civilizált életmódunk káros mellékhatásainak ellensúlyozásában.

 

Létfontosságú antioxidánsok

A fenti táplálékok szerepe a fényvédelemben az, hogy megakadályozzák a szabad gyökök képződését, és a már kialakult szabad gyököket semlegesítő, saját testi enzimeket aktiválják. Nagyon nem mindegy tehát, hogy hogyan táplálkozunk az erős napfény-expozícióval jellemezhető nyári hónapokban!