A JomTom webáruház a felhasználói élmény növelése érdekében cookie-kat használ. Webáruházunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát. Elfogadom
Termékek Menü
0

Inzulin rezisztencia és magnézium

Schramm Tamás
2015-08-19 11:28:03
Inzulin rezisztencia és magnézium

A magnézium komoly problémája, hogy vérben mért szérumértéke relatív értelmetlen. A magnézium sejten belüli ásvány, ezért mérése nagyon nehéz és drága. Az idősödő emberek többsége magnézium és K vitamin hiányos, ezért extra mennyiségű magnéziumra lenne szükségük.

Az alacsony magnézium bevitel akut és krónikus állapotok növekvő kockázatát hordozza. A magnézium létfontosságú ásvány, melyből a legtöbb ember nem kap eleget. Az emlősök számára magnézium szükséges a megfelelő inzulin érzékenység és glukóz szabályozáshoz. Az inzulin ellenállás miatti hiánya cukorbetegséghez, és azok komplikációihoz vezethetnek.

A szervezetben levő magnézium mennyisége összefügg az inzulin érzékenységgel. Alacsony magnézium bevitel a legtöbb tanulmányban, de nem mindegyikben, 2-es tipusú cukorbetegség kialakulásához vezethet. A magnézium patkány kísérletek esetében nagymértékben gátolja a diabetes kialakulását. Érdekes módon a túlzott vérglukóz és inzulin mennyiség önmagában láthatóan csökkenti a magnézium szintjét, így ördögi kör alakulhat ki.

1993-ban egészséges önkéntesekkel végzett kísérletek során az alacsony magnézium tartalmú táplálkozás 25%-kal csökkentette az inzulin érzékenységet 4 hét alatt. Növekedett a vizelet tromboxán koncentrációja, mely a vérkeringés egészségének potenciális problémája.

Legalább három kisérlet mutatja, hogy a magnézium kiegészitő növeli az inzulin érzékenységet inzulin rezisztens cukorbetegeknél, és nem cukorbetegeknél is. Néhány esetben figyelemre méltók az eredmények. 2-es tipusú diabetes esetén a 16 hetes magnézium kiegészítés javította az étkezés után mért glukóz értéket, a kalkulált inzulin érzékenységet és a HbA1c értéket. Utóbbi 22%-kal csökkent.

Alacsony magnézium értékű, inzulin rezisztens önkénteseknél 4 hetes magnézium kiegészítés 43%-kal csökkentette a becsült inzulin rezisztenciát, és 32%-kal az éhgyomorral mért inzulin értéket, mely azt feltételezi, hogy a magnézium hiánya lehet az inzulin rezisztencia egyik fő oka. Azonban a tanulmány egy másik, érdekes eredményt is mutat. A magnézium jelentősen javította az alany vérlipid profilját. A teljes koleszterinérték csökkent, LDL csökkent, HDL emelkedett és a triglicerid értéke 39%-kal csökkent. Ugyanezt tartalmazza az orvosi szakirodalom évtizedekkel előbb, amikor az orvosok magnézium injekciókkal kezelték a szívbetegeket és állatokat is. A magnézium kiegészítők elnyomják az atherosclerosis (az artériák vastagodása és keményedése) tünetét állatkísérletekben.

Az előző tanulmányban a résztvevők 2,5 gramm magnéziumkloridot kaptak naponta, mely kicsivel magasabb, mint az ajánlott mennyiség (MgCl2 főleg klorid súly alapján). A legtöbb embernél a magnézium a csontokban található, ezért a hiányának pótlása eltart egy ideig.

Táplálkozási szempontból hogyan juthatunk magnéziumhoz?  Lepényhal, zöldlevelesek, csokoládé és magvak. A csontleves szintén jó magnéziumforrás. A teljes kiőrlésű magvak és hüvelyesek szintén megfelelő források, míg a finomított magvakból hiányzik a magnézium.

A magvak, hüvelyesek diófélék problémája, hogy fitátsav tartalmuk gátolja a magnézium és más ásványi anyagok felszívódását. Az egészséges, nem ipari társadalmakban gondosan előkészítik a magvakat: áztatják, gyakran fermentálják, és gyakorta főzée előtt eltávolítják a korpát. A lépések azt a célt szolgálják, hogy csökkentsék a fitátsav és más anti-tápanyagok mennyiségét. Barna rizsnél 24 órás áztatás ajánlott. A babféléket ideális esetben 24 órán keresztül áztatják főzés előtt, lehetőleg meleg vízben.

Tartalomhoz tartozó címkék: hír